Rząd Indii przyjął ostatnio bardziej bezpośrednie podejście do walki z telemarketerami. Kraj ten planuje wprowadzenie nowego prawa, które zmusi firmy do zaprzestania dzwonienia do konsumentów. Nie jest to jednak tylko zakaz telefonicznego spamu: prawo to uniemożliwi każdej firmie kontaktowanie się z klientami przez telefon. Dotyczy to banków i innych instytucji finansowych, sprzedawców różnych usług, a nawet sprzedawców garnków i patelni.
Takie podejście porównuje się do chińskiej „czarnej listy” dla telemarketerów, którą wprowadzono w maju 2018 roku. Jednak w przeciwieństwie do systemu chińskiego, proponowane w Indiach przepisy nie przewidują żadnych środków odwoławczych dla firm, które zostały umieszczone na liście przez konsumentów.
Chodzi o to, że jeśli wiele osób będzie zgłaszać takie telefony, pomoże to znacznie ograniczyć ich liczbę. W ten sposób można na dobre uniknąć denerwujących telefonów od telemarketerów.
Indyjski Urząd Regulacji Telekomunikacji zażądał, aby każdy numer telefonu wykorzystywany do celów biznesowych był rejestrowany w publicznym rejestrze, w którym wymieniony będzie podmiot za niego odpowiedzialny.
Ponadto nazwa tego podmiotu będzie wyświetlana jako jedyny identyfikator dzwoniącego przy każdym połączeniu z tym numerem, niezależnie od tego, czy znajduje się on w książce kontaktów, czy nie, lub czy użytkownik korzysta z aplikacji filtrującej, takiej jak Truecaller.
Twórcy tego rozwiązania są przekonani, że rozwiąże ono kilka problemów. Po pierwsze, odbiorca połączenia będzie z góry wiedział, kto dzwoni, a po drugie, oszustom będzie trudno podszywać się pod inne firmy niż są w rzeczywistości. Po trzecie, jeśli numer nie będzie zawierał konkretnej nazwy, abonent sieci otrzyma wystarczającą informację, że nie jest to legalne połączenie.
W Szwajcarii abonenci sieci nie muszą zgłaszać numerów, z których korzystają. Zamiast tego operatorzy tworzą swoje listy w oparciu o raporty klientów i własne dane. Różnica między tymi dwiema metodami polega na tym, że w Polsce połączenia zagraniczne i te wykonywane za pomocą technologii VoIP byłyby oznaczane gwiazdką.
5 komentarzy
Agata
24 maja 2022 @ 10:40
Nienawidzę, gdy dzwonią do mnie telemarketerzy, ponieważ marnują mój czas i zakłócają mi dzień.
Myślę, że jeśli wszyscy zaczniemy używać tego samego zwrotu przy odbieraniu telefonu, trudniej będzie im dzwonić do nas dalej.
Henryk
24 maja 2022 @ 10:42
Ostatnio otrzymuję wiele telefonów od telemarketerów, co jest irytujące. Ale cieszę się, że istnieje strona https://ktodzwonil.info.pl/ Dzięki niej znam informację i opinie o każdym z tych numerów!
Teresa
24 maja 2022 @ 10:43
Uważamy, że telemarketing stanowi poważny problem w naszym społeczeństwie i chcieliśmy znaleźć rozwiązanie, które ułatwiłoby wszystkim życie bez narażania się na ataki telemarketerów.
Jacek
24 maja 2022 @ 10:43
W swoim życiu odebrałem setki telefonów telemarketingowych. I nie jest to przyjemne.
Co więc robisz, gdy otrzymujesz taki telefon? Rozłączasz się! Ale potem oni wciąż dzwonią. To niekończący się cykl, który pozostawia Cię w poczuciu bezsilności i frustracji.
Kaja
24 maja 2022 @ 10:47
Bardzo się cieszę, że to widzę! Od lat otrzymuję telefony od telemarketerów i to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuję, gdy chcę się zrelaksować. To świetny pomysł!